Vad är det för mening med att gå på massage? På vilket sätt hjälper det dig? Massage har en mängd olika positiva effekter på kroppens muskulatur, men även på vårt psykiska välmående. Här förklarar jag lite allmänt och kortfattat vad det är som gör massage till ett verktyg för att börja må bättre i både kropp och själ. Vid behandlingen bildas värme tack vare friktionen mellan massörens händer och klientens muskulatur, men också mellan kroppens olika lager (huden, muskelhinnor mm). Denna friktion skapar förutom värme även ett tryck som hjälper musklerna att slappna av, samt öka blodcirkulationen i de masserade musklerna. Detta hjälper musklerna att återhämta sig genom att nytt syre-och näringsrikt blod transporteras dit, samtidigt som gamla ”slaggprodukter” transporteras bort. Dessa slaggprodukter som transporteras bort är exempelvis laktat (det som i folkmun brukar kallas för mjölksyra) och andra vätskeansamlingar (ödem) som kan vara en bidragande orsak till att smärta uppstår i musklerna. Dessa slaggprodukter filtreras och utsöndras med urinen, därför är det väldigt viktigt att dricka mycket vatten efter en massagebehandling. Desto längre behandling desto mer vatten behöver du!

Massagen stretchar även ut muskelfibrerna som kan ha ”kletat” fast sig i varandra och på så sätt skapat ”muskelknutar”. Denna stretch hjälper till att lösa upp dessa ”knutar” samt att minska bindvävsbildning som kan uppstå vid inaktivitet/syrebrist i muskulaturen. För mycket bindväv minskar musklernas normala rörlighet och gör dom stela. Förutom denna fysiska stimulans hjälper massage till med att öka utsöndringen av välmåendehormonerna; dopamin, serotonin och oxytocin. Dessa ansvarar för vårt psykiska välbefinnande och dessutom minskar halterna av stresshormoner som; kortisol, adrenalin och noradrenalin. Massage är därför ett bra alternativ för att minska din stress, muskelstelhet och smärta.

Kan man alltid gå på massage?

Nej, det finns tillfällen då det är bättre att avvakta med massagen. Här följer en liten lista på tillfällen då det är bättre att vänta tills du mår bättre innan du kommer på en behandling.

  1. Förkylning/feber – Massagens värme och trycköknande effekt gör att sjukdomar lättare kan bryta ut eller bli värre. Undvik därför massage om du känner dig förkyld, hängig, har svullna halsmandlar och/eller har feber. Förutom att du riskerar att bli mer sjuk riskerar du även att smitta andra! Håll dig hemma tills du mår bättre.
  2. Muskelinflammation – Om musklerna är rödaktiga, svullna och varma är det ett tecken på inflammation. Massage bör då undvikas på det området då det hindrar läkningsprocessen. Kylbehandling och antiinflammatorisk medicin kan vara nödvändig.
  3. Blodpropp – Detta är väldigt sällsynt, men vid misstanke om blodpropp ska man absolut inte gå på massage! Det kan riskera att proppen lossnar och sätter sig någon annanstans och orsakar stor skada! Exempelvis hjärtattack om det fastnar där eller hjärnblödning om det hamnar i hjärnan. Ett exempel är om ditt ben plötsligt sväller upp ordentligt och gör ont kan det vara ett tecken på blodpropp och då krävs det sjukvård omedelbart!
  4. Blåmärken/Akuta skador – Om du har gjort illa dig, exempelvis blåmärken efter att ha ramlat eller blivit slagen, muskelbristningar efter hård träning eller en muskelsträckning ska du inte gå på massage då det hindrar läkningsprocessen.
  5. Graviditet – Jag personligen masserar inte gravida kvinnor eftersom jag saknar den kompetensen. Jag får tyvärr be er söka vidare till någon som besitter den kunskap som krävs för detta.